Translate

torsdag, augusti 28, 2008

Torsdag


torsdag 28 augusti 2008 Bangkok, Thailand
Kära dagbok! Jag är tillbaka i BKK. Och nu, när jag varit här några gånger förstår jag inte varför jag lämnade BKK över huvud taget. Om man någon gång i livet möter en själsfrände så har jag mött min här; Bangkok är min själsfrände. Jag blev inte långvarig på hotellet efter frukosten i morse. Nu är det inte på det viset att jag inte gillar Cha Am eller Beach Garden. För det jag tycker verkligen att det är en riktig semesterpärla värd att besöka om och om igen. För det är fler än jag som återkommer. Men inget är som BKK. Först missade jag bussen från Cha Am till BKK. Hotellets chaufför som skulle köra mig de 11 kilometerna till busstationen var mycket väl medveten om att det var knappt om tid och körde därefter. Men det hjälpte inte. Vi såg bussens trevliga baksida försvinna norrut. Så jag fick i alla fall en chans att ta en liten promenad i Cha Am City. Den gamla busstationen är bortrationaliserad, numera stannar bussarna på den stora genomfartsleden. Så jag fick roa mig bäst jag kunde där i hettan. För det var varmt. Satans hett, milt uttryckt. Jag släpade min astung väska de 5 meterna från taxin till biljettluckan och min t-shirt var precis genomvåt. Jag såg ett matstånd tvärs över gatan och eftersom killen i biljettluckan dyrt och heligt lovade att det var en nonstop buss till BKK så var det läge att köpa något att äta på den 3 timmar långa bussfärden. Så jag knallade dit och grunnade lite på varför alla småfnissade och pekade lite diskret… Innan jag insåg att jag faktiskt släpade omkring på en sopkvast som var fastbunden på min ryggsäck. Och är det något som roar en thailändare så är det när en farang har skaffat en thailändsk sopkvast. Men jag låtsades som om det regnade, och till och med önskade att det gjorde det, köpte grillad kyckling och drog mig tillbaka till skuggan vid buseriet och studerade gubbarna som spelade schack samtidigt som de studerade mig och min sopkvast och förmodligen kommenterade detta faktum lite diskret… Det var ganska fullt på bussen när den dök upp 15 minuter försenad och värdinnan, samma fullfjädrade surmupp som på bussen från BKK till Cha Am för 2 veckor sedan, skyfflade snabbt ner mig i ett säte bredvid en sovande herre iklädd jacka och jeans… Men det blev ett 15-mnuters stopp på det vanliga stället efter ca 1 timma. Och jag kunde naturligtvis inte motstå de små friterade degknytena med fiskbullar i. Serverade i en påse med het chilisås. Så var resten av bussresan till BKK räddad. Att jag petat i mig en grillade kycklingen under bussresans första etapp var inget som hindrade denna måltid…

Inga kommentarer: