Translate

fredag, maj 07, 2010

Janssons frestelse

Så har jag lagat Janssons Frestelse. Det var första gången på sedan början på 80-talet. Jag har ju, av någon konstig anledning, svårt för mat med personnamn. Men jag har ju bestämt mig för att ta tjuren vid hornen och bli kvitt min fobi. Så idag blev det, som lektion #2 i min matskola, Janssons Frestelse. Och eftersom det är jag som skall laga och äta maten så anpassar jag den så att den verkligen skall passa mig. Jag har inga allergier; dock skall jag undvika mjölk p.g.a. laktosintollerans. Men det går bra att ha lite mjölk och mjölkprodukter i maten.
Men nu till dagens mat: Janssons Frestelse (JF). Jag har inga synpunkter på de ingredienser som man skall ha i JF. Men kombinationen har jag lite svårt för. Så jag gör som jag brukar; lyssnar på de som verkligen kan laga mat och tar till mig det faktum att man inte måste följa recepten på tasteline.se, meny.se m.fl.
Så här kommer receptet på min Janssons Frestelse:
Ansjovis byttes mot kött. Vad för kött som helst. Jag tog Fläskfilé. På bilden är det karré men det byttes ut.
Strimlad potatis
Lök
Champinjoner
Sallad, i mitt fall kinesisk vitkål
Tomat
Röd chili. Inte sådan där "mild" som man köper i grönsaksdisken på ICA utan den där jävulska minichilin som man köper i riktiga butiker.
Naturell yoghurt
Gurka
Vitlök
Svartpeppar
BBQ-sås
Olivolja, ju finare desto bättre.

Först meckade jag en yoghurtröra, tzatziki style; jag finhackade en liten röd chilifrukt ner i yoghurten och malde ner lite svartpeppar. Det blev ordentlig skjuts på den röran. Låt röran stå i kylen ett par timmar innan den skall avnjutas till JF.
Potatisen var inte mycket att hurra för i de butiker jag besökte så jag köpte färdigstrimlad potatis. Kolla efter "pommes stripes" i frysdisken hos din lokala nasare. Det duger bra.

Strimla köttet i lagom stora bitar, vad som är lagom stora kan bara du avgöra. Stek det så att det blir så som du vill ha det, släng ner lök, champinjoner och vad du själv tycker i stekpannan när köttet nästan är färdigt. Jag brukar spetsa mina stekningar med en BBQ-sås som jag köper hos min favvo-asiat.I Göteborg heter den Gain Trading och ligger på Östra Hamngatan. Löken, champinjonerna m.m. skall ja ha tuggmotstånd och kännas lite krispiga när du sätter tänderna i dom.
Samtidigt som du lagar till detta så friterar du, eller steker i ugnen, den strimlade potatisen. Vitsen med det hela är att det skall vara klart samtidigt. Där ligger mycket av hemligheten med all matlagning.
Servera med sallad, jag hade lite ebb i förrådet så det blev bara tomater och kinesisk vitkål. Men det blev bra ändå.
Just det, en rejäl klick med den heta yoghurtröran var inte fel.
Och en kall öl.

Inga kommentarer: