Translate

måndag, april 18, 2011

Alkoholmonopolet:

Jag tog en promenad i Nordstan på rasten i lördags. Och gick förbi Systembolaget. Som vanligt kör man sitt myndighetsutövande in absurdum.
En vakt från Securitas är satt att sköta inpasseringen till affären där vanligt hyggligt folk har tänkt att köpa en butelj vin, några burkar öl eller kanske t.o.m. en flaska starksprit.
Och eftersom jag är nyfiken av mig så frågade jag vakten, som var trevlig och förmodligen gärna hade varit på ett annat ställe i sin yrkesutövning, varför han hindrade folk att komma in i affären.
Han svarade att det annars skulle bli för mycket folk i butiken. Och kön växte... den gick bort till Teknikmagasinet och det var flera i bred i kön. Så det var mycket folk.
På frågan om vad han gör när klocka är 15 och butiken stänger svarade han att då stänger jag.
Vilket då skulle innebära att de som varit i god till till butiken inte skulle få komma in och handla.
Det är ett mycket konstigt agerande. Kan man ju tycka. Men så funkar det i monopolets Sverige.
När jag uttryckte min förvåning över detta resonemang sa han att "men det finns ju en alternativ marknad med bl.a. hembränning..."
Med den kommentaren i örat önskade jag vakten en fortsatt trevlig dag och gick nöjd därifrån.
Det finns ju en alternativ marknad. Han, och systembolaget, har naturligtvis en mycket stor del i att den alternativa marknaden fungerar.
Och fungerar mycket bra t.o.m.

Inga kommentarer: