Translate

onsdag, mars 05, 2014

Snabbvisit i Hua Hin

Det blev en<ä> idag på eftermiddagen. Och idag var det inte jag som körde. Det gjorde Gap, Gaews 23-årige son.
Och som alla andra thailändare som häleri en satt så gjorde han allt han kunde för att försöka köra ihjäl oss 4 som satt i bilen, fotgängare, mopedister och övriga medtrafikanter.
Här går det undan i Hua Hin 
Gap har, precis Som alla andra ratthållare här aldrig lärt sig köra. Vare sig bil eller något av de fordon de far omkring med.
Så för Gap och hans medtävlare i  trafikslalomen är det inget märkvärdigt eller konstigt att zick-zacka i den tjocka Hua Hin-trafiken i 120km/h. Att det är skyltat 50 skiter de i fullständigt.
Att få körkort i Thailand är enkelt: ta med ett nytaget foto, storlek  passfoto  och ett "läkarintyg" som usar att du inte är blind eller döv så är saken klar. Har du otur, det hände faktisk att någon har det ibland så får du köra på en liten asfalterad slinga modell lådbilsbana. Klarar mandat får man sitt körkort och kan knalla iväg och köpa sig en bil.
Grejen är den att de flesta redan har köpt sm bil och förmodligen kört med den till körkortskontoret.
Folk dör som flugor i trafiken här i Thailand. Enligt en polis som jag talat med är det mindre än 1% av alla som kör som har någon form av förarutbildning. Det gäller även yrkesförare av minibussar, taxibilar och än värre; förare av tung trafik.
Som yrkeschaufför (BECEDE); jag är busschaufför och har även kört tung lastbilstrafik med släp med lång utbildning bakom mig ryser jag när jag ser omkörningar på insidan, bilar som kör som om det vore F1-lopp inne i Hua Hin
Och är överlycklig att bilen och jag är hemma oskadda.
Phetkasem Road. Huvudvägen som går från BKK
till Chumpon via Cha Am och Hua Hin.
Här går det undan. 

Inga kommentarer: