Translate

fredag, augusti 09, 2024

Till Bangkok igen!

För vilken gång i ordningen vet jag inte men jag har vid något tillfälle räknat ut att jag i snitt tillbringat 17.8 dagar/år i Bangkok sedan 2007, 15 dagar karantän under pandemin inräknat. Det snittet är nog något lägre nu eftersom de senaste 2 åren har varit tunnsått med besök i huvudstaden.  I år hittills har det bara blivit 13 dagar. Och 4 nya tillkommer i helgen, 
Jag har ett visst behov av Bangkok. Det är ju lätt att säga "jag har varit i Bangkok tillräckligt" men då ljuger jag, både för er och mig själv. 
En stor anledning till att Bangkok fortfarande lockar och på sätt och vis lockar ännu mer är att kollektivtrafiken, BTS, MRT och Monorail har tillkommit sedan jag började resa till Bangkok och som gör vistelsen och resandet i Bangkok så oerhört mycket lättare. Det är inte 2 dagars planering längre för att ta sig till sevärdheter, shopping, restauranger eller vad det nu kan tänkas vara som innan låg "långt bort" och då oftast långt bort från "Sukumwitten" som de flesta förknippar med Bangkok. Tyvärr. 
Jag vill verkligen upptäcka det av Bangkok som jag missat och det är en hel del. Lite av det hinner jag med i helgen; dock skall jag på en dagstur till Chachoengsao på måndag. Mer om det i ett senare inlägg. 

I vanlig ordning tar jag tåget, tåg 170, på morgonen  från Cha Am och jag har hittat ett nytt ställe att bo på alldeles vid Hua Lamphong Station med direkt tillgång till MRT, promenadavstånd, ca 10 minuter, till China Town. 
Det kommer att bli en hel del resande med båt, MRT, BTS och en premiärtur för mig med Monorail i Bangkok. 
Och mycket god mat. 
Det kommer att blir bra!

Inga kommentarer: