Translate

onsdag, januari 20, 2010

Sammandrag, tillbaka i Bang Kwai

Uppdatering, Samandrag lördag -onsdag
onsdag 20 januari 2010 Bang Kwai, Thailand
Kära dagbok! Lördag. Vi fick för oss att, som brukligt, ta tåget till Hua Hin men vi fick tji! Det var fullt på tåget. Första gången jag har varit med om något sådant. Så det blev till att ta en taxi till South Bus Station och buss till Cha Am. Det gick ju bra det oxå men lite trist ändå. Vi blev upplockade i Cha Am av ”Lappland”;
From Thailand januari 2010
vi ringde honom när vi var i Phetcahaburi. Lite pyrt att busschaffisen inte ville släppa av oss i ”Centrum” utan envisades med att köra oss till beachen. Men det löste sig, han fick köra tillbaka...
På Beach Garden är det som vanligt och fullbokat. Inte många turister, det är väl ett 15-tal som trängs runt poolen, mest thailändare som är här för konferens. Det är ju mest den kategorin som bor här. 
Vi tog en promenad till vår eminenta tvättant och lämnade in lite kläder för tvättning, vi åt mat hos de käcka glada kvinnorna hos Mermaid. May har slutat och blivit chef nånting på Marriott Courtyard. Nånting med restaurangdelen i alla fall, får väl knalla dit och prata med henne någon kväll. Es hade slutat hos Cindy, men jag hittade henne lite längre ner på gatan där hon hade ett annat jobb. 
Än större överraskning var att Yellow Restaurant var stängd! En skylt med uthyres hängde på en stolpe och alla inventarier var borta. Och massagesalongen var igenbommad. När vi sedan kom ner på stranden så visade det sig att de hade sålt hela verksamheten; hotellet, restauranerna, allt! Ari och Kiov hade flyttat till Finland för Kiov var gravid och Ari längtade tydligen hem, Gaew och hennes mamma hade åkt till England på obestämd tid. Så det kan bli. Det var det sista jag trodde. De hade ju så storslagna planer. Men det blir ju inte alltid som man tänkt sig här i livet.
Så fick jag strul med mitt mobila bredband, det har slutat fungera. Får ringa supporten i morgon.



Kära dagbok! Söndag. Slö och slapp vid poolen, det tar inte lång stund att komma in i det thailändska semesterlugnet... blev lite promenerande längs stranden, lunch på Little Shop och frukt i massor av våran käcka glada frukttant. Roligt att träffa alla trevliga människor igen, Och de undrar varför inte Susanne är med. Men det är hon tyvärr inte. 
Ringde supporten om mitt mobila bredband; det var inte dokumenterat att jag hade köpte det, inte heller var Calles SIMkort dokumenterat; vilket innebar att vi inte hade de korten!!! Och det fick oss att fundera över om killen i AIS-butiken trodde att han kunde blåsa 2 faranger... vilket han garanterat inte kan. Ber att få återkomma i detta ärende.



Kära dagbok! Måndag. Filminspelning på Hotellet. Men mest på stranden,. Hur mycket jox som helst; de har byggt ett utkikstorn a la Baywatch och har en massa folk som är statister som leker med badgrejer och det skall surfas på vågorna och solas.... himla kul att bevittna. Har varit och kollat lite där de har sitt kontrolljox med monitorer, och ljudgrejer. Under en presenning på stranden. Varmt som i helvetet är det men håller på från tidiga morgonen till solen går ner. Hela filmteamet bor tydligen på hotellet oxå. Det är en någon thailändsk dokusåpa. Och en liten detalj; en av de kvinnliga stjärnorna gör oxå reklam för mineralvatten för de spelar oxå in reklam för detta vatten i dokusåpamiljön. 
Var hos skräddaren på kvällen och lämnade in 2 skjortor som skulle ändras lite. Mat hos indiern som ligger granne med skrädderiet och sedan satt jag en stund och pratade med Ganda och Es innan Calle poppade upp efter sin fotvård/fotmassage. 
Fortfarande dött mobilt bredband.



Kära dagbok! Tisdag. Slö slapp och likgiltig hela dagen. Dock lyckades jag med konstsdtycket att masa mig upp till frukosten i svinottan (8.30) tillsammans med Calle. Det får inte bli någon vana...
Dagen flöt på med lång promenad på stranden i värmen, tack och lov så blåser det lite så att det fläktar en aning. Men det är inte mycket.
Idag fick vi äntligen fatt på en pannkaksgöbbe, men han gjorde inte vanliga bananpannkakor; dock blev det en pannkaka innan middagen... sedan halvsov jag framför teven hos Garnda och Es... innan jag lyckades masa mig tebax till hotellet.



Kära dagbok! Onsdag. Mulet idag. Vilket inte innebar någon större förändring i de dagliga rutinerna. Mer än att vi gick direkt på efterrätten på lunchen. Eftersom vi konstaterat att de har färsk mango med ”sticky rice” som de serverar med kokosgrädde och cashewnötter...
From Thailand januari 2010
så det fick bli lite dietkost idag. På eftermiddagen ringde de från AIS och meddelade att mitt bredband skule kopplas in. En vecka tog det... nåväl, nu funkar det felfritt. Vi tog taxi till Cha Am och knallade runt lite på nattmarknaden; vi köpte grillade färsbiffar som vi mumsade i oss, jag köpte ett par Foppatofflor, och så köpte vi en nötpdding att ta med oss till fikat hos Garnda och Es. Vi hade bestämt med taxikillen att bli hämtade vidd bussterminalen i Cha Am så vi knallade iväg till Cha Am beach och åt middag hos finnen där.
From Thailand januari 2010
Ny inredning hade de kostat på sig. Maten var som vanligt bra. Därefter avrundade vi med bananpankaka, den riktiga varianten, taxikiilen kom på utsatt tid och körde oss till Mermaid; vi ghjorde besök hos skräddare och Calle hämtade sin tvätt. Calle, Es och Garnda åt upp puddingen, jag kände att jag fått nog...

Inga kommentarer: