Translate

torsdag, september 23, 2010

Om den ädla konsten att studera i Sverige:

Jag har idag blivit påmind om hur det är att studera i detta landet. För de som inte redan vet det så är jag ingen stor beundrare av det Offentliga Sverige. Det lär inte bli bättre...
Nu är det min son som har börjat på Göteborgs Umiversitet. Inget ont i det.
Det stora problmet är, har jag förstått, CSN.
Ingenting verkar ha hänt de senaste 100 åren. Bortsett från det faktum att de numera finns på internet.
Men varför skall CSN finnas över huvud taget?
Varför kan inte de vanliga bankerna sköta det uppdraget som CSN har?
Jag tycker att det vore bättre om ungdomarna och bankerna knyter kontakter tidigt. Det skulle nog inte skada alls.
Och jag har svårt att tänka mig att bankerna skulle protestera.
Jag tror att bankerna gärna skulle åta sig det uppdraget.
För jag ser Alexanders frustration.
Och jag påminns av hur det var.
Det var inte studierna som var problemet.
Det var CSN.
Lägg ner.

Inga kommentarer: