Translate

lördag, januari 12, 2013

Kuala Lumpur 5 - 9 /1 2013

Åka till KL!
Jag gjorde ett VISA-run till Kuala Lumpur. Valet stod mellan KL och Saigon. Saigon får det bli nästa gång.
Jag flög på lördageftermiddagen med Lufthansa, 1 timma och 50 minuter tar det från BKK till KL.
Flygplatsen i KL är inte världens största med de ståtar nog med världsrekord i "ickeskyltning". Utrikes ankommande samsas i samma lakaliteter som utrikes avresande. Det blir lite tokigt. Och dåligt skyltat. Så det tog lång tid innan jag hittade till passkontrollen, med facit i hand kunde det gått mycket snabbare om jag inte hade behövt fråga efter vägen flera gånger.
Men när jag väl tagit mig igenom passkontrollen var det smidigt. Snabbtåg till KL City, 30 minuter och gratis 4G på tåget! Lyssna och lär...
Däremot var det långt att gå från tågstationen till Monorailstationen. Även den vägen var dåligt skyltat.
Det visade sig att allt var dåligt skyltat i KL; inte särskilt turistvänligt på det området.
Men på det stora hela var KL en härlig upplevelse. Och jag hade tur med vädret, veckan innan jag kom hade det regnat mycket man jag hade kanonväder, stekande sol och det var verkligen hett. Sista dagen när jag skulle åka hem var det molnigt men fortfarande väldigt varmt.
Monorail. Smidigt, om än lite skakigt, sätt att förflytta sig i KL.
Och billigt.
Utsigt från KL Tower. Mitt hotell är den rödvita
7-våningsbyggnaden mitt i bilden. Centralt läge.


KLCC - Petronas Twin Tower.
Härlig shopping på de första 6 vånigarna.
Och en trevligt park utanför.  
KLCC Park.


Petaling Street. China Town. Precis så som man kan förvänta sig att
det skall vara i China Town. 

Jag bodde på TuneHotels, hotellkedja som ägs av Air Asia. Och det var helt OK; jag bodde Downtown KL, de har 2 hotell i KL och jag kan rekommendera detta stället. Man får vad man betalar för. Prisvärt, rent snyggt och prydligt. Dessutom, man ser Monorail- och LRT-stationerna från hotellet. Och det kan vara bra att ha nära till kommunikationer. Det kan bli en hel del traskande ändå om man vill besöka KL-Tower, Bird Park m.m.
I entren till Petronas Twin Tower. Shopping Grande
i bakgrunden... :)

Inga kommentarer: