Translate

onsdag, oktober 19, 2005

Skor!

Skor är ett nödvändigt ont. Fråga vilken karl som helst. Men fråga inte en kvinna, då får du ett helt annat svar. Det som skiljer mannen och kvinnan åt är deras syn på skorna. Mannen har skorna enbart för att skydda fötterna under tiden som han skall förflytta sig från A till B. eller i förekommande fall som skyddsutrustning på jobbet. Ibland händer det att en karl t.o.m. ser till att skorna matchar kläderna eller uppdraget; lätta gummibesulade skor under joggingturen eller svarta läderskor till kostymen; inte sällan är det kvinnan i mannens liv som ser till att det sistnämnda är införskaffat; jogging-, innebandy-, eller golfskorna kan en man köpa själv, gåbortskorna inhandlas under tvång med hustru/sambo/flickvän som smakråd och pådrivare. Dessutom är gåbortskorna alltid onödiga och för dyra. En kvinna köper inte skor, hon lever skor. Skorna är viktigare än syret hon andas för en kvinna och av någon anledning skall ett par skor vara allt annat än fotriktiga och gärna ett par nummer för små för att de skall "passa perfekt". Jag upptåckte det idag. Eller rättare sagt, jag blev bryskt påminnd om det idag. För egen del var jag på jakt efter ett par skor; jag köper inte mycket skor men de skor jag köper skall palla med det mesta. Ecco blir det oftast eller för all del Reebok som har fantastiskt sköna walkinsgskor. Så idag, innan lunchen, gjorde jag en skoinköpsrunda. Dock blev det inga skor inköpta. Jag hann med Nilsons och Wedins på Valand; visst hittade jag skor men det som upptog mitt intresse var en kvinna som jag uppskattar var i 35-40års åldern i sälskap med make som var tvungen att ha ett par nya skor inför festen som de skulle gå på kommande lördag. Maken i fråga var nöjd med skorna han hade i garderoben hemma; hustrun hade andra planer. Och mycket riktigt, medan maken provade ett par skor klarade hustrun av att prova två, om inte tre par. Det slutade med att kvinnan köpte ett par skor på Nilsons och ett par på Wedins. När jag gick ut ur Wedins för att äta min lunch tillsammans med Maria G. ringde kvinnans ord i mina öron: "Vi får göra ett nytt försök i morgon, du måste ha ett par nya skor, ta en hamburgare på Burger King, du måste ha något att äta..."

Inga kommentarer: