Translate

måndag, november 19, 2012

Thailändskt körkort #fail

Roade mig med att i svinottan bege mig till Cha Am och den myndigheter där som utfärdar körkort. Alla papper i ordning; kopior på allt och nytagna foton.
Men den unga uniformsprydda tjejen, tyckte inte att det räckte utan ville att jag skulle åka till Hua Hin och få ett papper där som intygade att jag var i Thailand. Någon slags handling som mera formellt förklarade för tjejen att jag var i Thailand och därför kunde tänkas behöva ett körkort.
Om det var så att hon ville ha en adress så kunde hon väl få det. Men det var inte det som behövdes.
"Man behöver inte ha det, folk åker runt och bor ett par dagar här och någon vecka där" sa hon.
Men jag har ju visum, och kopia på passet har jag med mig och även passet har jag med mig.
Det var då hon kom med det fullständigt osannolika svaret: "passet och visumet säger bara att du rest in i Thailand. Inte att du är här."
Lysande! Tjejen är ett geni!
det var då jag insåg att jag struntar i det thailändska körkortet; så länge jag är i Thailand på turistvisum räcker det internationella körkortet.

Att skylten vid entrén förkunnade att kontoret öppnade kl 7.30 skall man inte ta så allvarligt på. Den som kom och låste upp gjorde detta kl 7.55 och tjejen som jag pratade med poppade upp 8.25. Men hon skulle städa, damma skrivbord m.m. Och var inte intresserad av att hjälpe de som kommit i körkortsärenden.

Så Jan Källman har rätt; så länge man är turist i Thailand så är allt ok. Men när man passerat turiststadiet och kanske tänker sig att vara här under längre perioder eller permanent inser man att Thailand är "Landet På Låtsas"!

Ha en bra dag!

Inga kommentarer: