Translate

måndag, februari 22, 2010

Försäkringskassan, del 1

Idag kan man läsa på expressen.se hur man effektivt har jagat fuskare och dragit in pengar som man har betalat ut till personer som, medvetet eller ej, har fått pengar från försäkringssystemet som de inte har varit berättigade till. Det är ju bra. För det är ju dina och mina pengar. Och de pengarna skall ju användas till det som som reglerna har stipulerat. Men vem skall då driva jakten på Försäkringskassan när de inte gör som de är ålagda? Vem skall driva jakten på Försäkringskassan när deras godtycke råder över gällande lagar, regler och praxis. Frågar ni mig om jag är med i drevet så är svaret JA! Jag skall gå i främsta ledet i jakten på de hos Försäkringskassan som gör som de själva tycker för att det är bekvämt och tar kort tid.
Bakgrund: hösten 2008 sökte jag på nytt underhållsstöd/bidragsförskott för mina 2 äldsta barn som är mantalsskrivna hos mig och som stadigvarande bor hos mig. Jag ansökte också om bostadsbidrag. Men av någon outgrundlig anledning så fick jag avslag. SÅ jag överklagade. Det är nu som den sorgliga men inte desto mindre sanna cirkusen börjar. Jag får bara underhållsstöd/bidragsförskott för mitt äldsta bar. Det tycker Försäkringskassan räcker. Så det blir avslag igen när jag överklagar. Efter telefonsamtal med med Den Ansvariga Handläggaren får jag efter ett par dagar ett brev som förklarar att ärendet är avslutat hos Försäkringskassan och är jag inte nöjd så får jag överklaga till JO! Detta är en del av Det Svenska Systemet. Den som säger att han är stolt över detta borde ta sig en funderare.

Nu skall jag jaga Försäkringskassan. Lovar. Jag är milt sagt trött på Det Svenska Systemet.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Jag trodde du klarade dig själv? Eller ser du det bara som att du får tillbaka lite av allt du betalar i skatt? Så försäkringskassan gör fel när dom betalar ut pengar för lätt, men inte när det är till dig?

Lars Hultman sa...

Jo, jag har klarat mig själv. Utan försäkringskassan, SOC eller vad de nu kan heta. Men om jag har rätt at få underhållsstöd för 2 barn men bara får för ett barn p.g.a. att FK tycker det så protesterar jag. Och de pengarna har jag behov av och rätt till dom. Nu får JO avgöra.
Nej det handlar inte om att få "skatteåterbäring".