Translate

söndag, mars 14, 2010

Anmälan mot FK:

Nu har jag, efter många om och men, äntligen fått iväg min anmälan till JO (Justitieombudsmannen).
Bakgrund: jag ansökte hösten 2008 om bidragsförskott för Alexander och Johanna samt bostadsbidrag. Detta gjorde jag när Barnen "skrev" sig här hos mig. Av någon outgrundlig anledning ansåg FK att de inte bodde här ändå så beslutet blev avslag. det blev till att bestrida. Men det skulle jag inte ha gjort. Har FK väl en gång bestämt sig hur saker och ting förhåller sig så skall man inte som medborgare vara obstinat. Så det blev avslag även på bestridandet. Nu kunde jag ju ha nöjt mig med detta om det inte var så att en käck glad herre på FK, vid namn Holm, hade snavat över Alexanders handlingar. Så 8 månader efter ansökan ringer det på min telefon och herr Holm meddelar att det nog har blivit något tokigt med min ansökan om bidragsförskott och efter några minuters pratande så var det hela klart; Alexander fick sitt bidragsförskott retroaktivt. Men det visade sig att herr Holm inte hade någon som helst aning om var Johannas handlingar befann sig och inte heller handlingarna om bostadsbidraget. Det skall han IOFS inte lastas för.
Jag ringde återigen till FK för att försöka klura ut varför det hade blivit som det blev med Johannas ansökan och bostadsbidraget. Men jag kunde lika gärna prata rakt ut genom fönstret. Efter lite slussande fram och tillbaka mellan diversa tjänstemän och lite brevkontakter fick jag till slut ett brev som förkunnade att ärendet var avslutat och om jag var missnöjd skulle jag göra en anmälan till JO. Men innan jag hamnat här har jag på nytt sökt bidragsförskott för Johanna och bostadsbidrag. Vilket beviljades. De handläggarna som tog sig an detta var också lite förundrade över att jag inte fått när jag först ansökte. Så nu har jag gjort en anmälan till JO; jag förväntar mig att JO dömer till min fördel och FK åläggs att retroaktivt betala ut det bidragsförskott och bostadsbidrag som har uppenbart har rätt till.
Håll tummarna!

Inga kommentarer: