Translate

söndag, mars 28, 2010

En bussförares bön:

Gode gud i himlen, hjälp mig komma ihåg att idioten som tvingade mig till att tvärnita för att inte förvandla hennes Opel Corsa till en platt plåtskiva är en ensamstående mamma som slitit i 9 timmar och hade bråttom för att hämta små barn på dagis, laga mat, tvätta, läsa saga och mysa en stund med sina små barn.

Hjälp mig komma ihåg att den piercade, tatuerade och ointresserade unge mannen i snabbmatrestaurangen som inte klurade ut att ge rätt växel tillbaka på en hundralapp är en stressad 20-årig student som oroar sig för kommande tentor och om pengarna från CSN hinner komma innan hyran skall betalas och om han kommer att skramla ihop tillräckligt med poäng så att han kommer att få studiemedel nästa termin också.

Påminn mig, o store gud, att den trashank med den vettskrämda blicken som ville ha en tia är så fast i skiten att det är bortom min begreppsvärld att jag inte begriper.

Hjälp mig att inse att det gamla paret, som behöver 5 minuter på sig för att ta sig över gatan, njuter av varenda sekund de har tillsamman eftersom provsvaret som doktorn kom med förra veckan fick de att inse att ett långt liv tillsammans snart är över.

Ge mig förmågan att ta lång tid på mig innan jag dömer, ge mig styrkan att bli snabb att förlåta och utrusta mig med tålamod, empati och vidsynthet.

Amen

Inga kommentarer: