Translate

tisdag, mars 09, 2010

Hittat i en tidning:

På vårdcentralen bläddrade jag i en annonsbilaga, det kan ha varit dagens GP. Det handlade i alla fall om höghastighetståg, någon sorts infokampanj från diverse tågtillverkare, kommuner, högskolor och universitet som ligger i den tänkta höghastighetsjärnvägens närhet. Inget fel i det, snarare tvärt om; snabba tåg är ju verklighet i många länder nu men i Sverige är det långt borta. Mycket långt borta. Om jag under min livstid skall få åka snabbtåg så får jag bege mig till Bryssel för att där i så fall kliva på ett TGV-tåg.
Det är nog det som ligger närmast till hands. Personligen tycker jag att det är oerhört trist att det inte satsats på det detta för länge sedan. Men i bilagan fanns en bild som på sätt och vis var mer intressant än alla andra bilder, det var den som Bollebygds kommun hade i sin annons; Ett Briotåg! Det är ju egentligen briljant! Bollebygds kommun visar med all önskvärd tydlighet var någonstans i stadiet av utvecklingen av höghastighetsjärnväg Sverige befinner sig. Och jag tror Bollebygd har rätt; tågen som kommer att passera Bollebygd i fortsättningen är just inget annat än tåg som harvar fram i en snitthastighet som gör att folk kommer att fortsätta åka buss eller bil mellan Göteborg och Borås. Tyvärr. Och likadant kommer det nog att se ut i övriga delar av landet oxå, X2000 kommer nog att få vara kung länge än. Häftigare än så blir nog inte svensk järnväg. I alla fall inte de närmaste 20-30 åren.

Inga kommentarer: