Translate

tisdag, augusti 30, 2005

Portionsproportion.

Det är alltid lika svårt, hur gärna jag än vill så lyckas ja galdrig med det konststycket att göra normala portioner. Igår, måndag, hade jag gjort en sallad med bulgur, tomater, färsk bladspenat, fetaost rostade solrosfrö m.m. Samt kassler. Men det var alldeles för stora portioner. IOFS lyckades jag med att äta upp men stacdkars Maria fick kämpa... Desutom åt vi nybakade tomat/basilikabröd!
Idag har jag en känsla av att det är samma visa. Fullkornspasta och currywokad kyckling. Och portionerna såg ut att bli lika stora idag. Men det blir inget bröd idag... Dessutom har jag petat i mig det sista av kesoröran nu på morgonfikat. Minikeso, som jag mixat med Zetas Lemon Virgine Olive Oil, soltorkade tomater, den varianten som jag marinerat själv samt färsk basilika. Det är gott på det grova brödet. Kan med fördel ersätta smöret!
Mikael, kollega och kock emeritus, har precis köpt en bakmaskin. Hur sugen blev jag inte på det? Det skall jag ta mig en funderare på...

Inga kommentarer: