Translate

tisdag, augusti 31, 2010

Matlagning i det Hultmanska Residenset:

Jag lagar ofta mat som jag tar med till jobbet och äter i lunchrummet. Det fins många anledningar till det. En anledning, och den är inte oviktig, det är att jag jobbar ensam; sitter bakom ratten hela dagen och har inga kollegor att prata med. Då är det skönt att få komma in på kontoret och höra lite jobbprat. Det kan IOFS ha sina avigsidor det också... Jag kan förstå att folk vill komma ut och äta mat eftersom det är skönt med lite miljöombyte och inte sitta inne på kontoret hela dagen. Dessutom är det mycket pengar att spara. Är man ensam med 2 heltidsbarn + ett barn på halvtid så gäller det att få det att gå ihop.
Dessutom, jag är noga med min mat och min matlagning. Jag lägger ner mycket tid, tycker jag själv i alla fall, på min och barnens mat. IOFS så börjar barnen bli så stora nu att de kan laga sin egen mat.
Men en fördel med att laga sin egen mat och värma, det är inte så illa som det låter, det är att maten serveras riktigt varm. Det kan vara lite si och så med det på lunchrestauranger. Har jag lärt mig. Den hårda vägen.
Inför morgondagen har det blivit stekt ris med grönsaker och lite restande fläskkött. Det får bli frukost innan jag beger mig till jobbet. Den runda skålen.
Till lunch blir det kycklingfilé med currysås, paprika, chili, vitlök, lök och ris. Tyvärr fanns det ingen färsk ingefära kvar i det Hultmanska Residensets kök. Den rektangulära burken.
Verktyget som syns på bilden är min stek/wok-spade. Den köpte jag av en gammal farbror iChina Town, BKK, för ett par år sedan. Han satt på trottoaren och snidade ihop dessa; skaftet är av teak och själva "spaden" är av kokosnötskal. Den kostade mig 4 spänn och är ett riktigt bra köksredskap. Han gjorde den medan jag tittade på. Jag brydde mig inte om att pruta på det beloppet. Dessutom var det en show i sig att se honom tillverka den.

Inga kommentarer: