Translate

söndag, augusti 29, 2010

Riktiga pengar:

Sådana som man hade när man var liten.
Det hittade jag oxå när jag röjde i gammalt junk. Nu var det en grön porslinsspargris som fick ge sig. Den var min pappas; jag vet inte varifrån han fick den men jag tror att det var min syster och jag som gav honom den i julklapp eller födelsedagspresent. Förmodligen i slutet på 60- eller början på 70-talet. Men nu fick den ge sig. Det skramlade av mynt i den och det var en enkel match att slakta den. Inte så mycket för pengarna i den utan mest för det faktum att jag inte kan samla på allt och nyfikenheten var stor på vad för pengar det var i spargrisen.
Och det visade sig vara några gamla kopparmynt; sådana som var gångbara när jag och min syster var små. 1-öringarna och 2-öringarna försvann 1971 och 5-öringarna 1984.
Notera 5-öringen och 2-öringen längst ner. De är av lite äldre datum.
Bilderna visar några av de mynt som fanns i spargrisen.

Inga kommentarer: