Translate

onsdag, augusti 18, 2010

SDN Frölunda-Högsbo. repris:

Jag har ju haft strul med FK; jag får ju inget Bidragsförskott eller bostadsbidrag trots att jag är berättigad till det. Och eftersom FK har avslagit, Johanna är skriven hos mig, så tycker ju Johannas mamma att inte hon skall betala något hon heller. I alla fall inte för den tiden som FK avslog.
Så jag fick tipset av en "anonym myndighetsperson" (diskretion är en hederssak) att jag skulle kontakta SOC på SDN Frölunda-Högsbo för att få råd och tips.
Så jag gjorde det i förhoppningen att "blixten inte slår ner på samma ställe 2 gånger". Och jag gick på den lätte igen! Jag erkänner. Jag gick på det.
Jag ringde alltså till SDN. Hamnade i växeln och blev kopplad till en mycket, mycket trött man som satt som socialjour. Han hade förmodligen, mentalt, redan lämnat kontoret trots att klockan bara var 14. 30.
Han lyssnade lite förstrött på vad jag sa och gav mig rådet att ringa 3660000 mellan kl 09.00 och 09:45 måndagar till fredagar för att få hjälp.
Lite senare insåg jag att jag inte kunde ringa den tiden förrän tidigast på torsdag (19/8). Så jag tittade in på SDNs hemsida och hittade en e-postadress som jag kunde använda mig av för att komma i kontakt med SDN.
Jag drog iväg ett mail där jag förklarade mitt ärende och trampade tydligen på en mycket öm byråkratisk tjänstemannatå. Eftersom det kom ett svar. Inte från någon på Soc. Nejdå, det kom från Chefen. Jag hade tydligen med min fråga och min oerhörda fräckhet att begära en tid via e-post fått personalen att vända sig till Chefen.
Och Chefen, Mats Hedenskog, visste att tillrättavisa och peka på en synnerligen stel organisation. Så här såg svaret ut:

"Hej!

Du får vända dig till tidsbeställningen som har telefontid 09.00-09-45 måndag - torsdag. Telefon 031 3660000.
Vid tidsbeställningen gör man en kortare intervju och vi lämnar dessutom information om vilka förutsättningar som gäller för att man skall vara berättigad till ekonomiskt bistånd och vilka krav som ställs på den sökande - därefter får man en tid för nybesök.

Hälsningar

Mats Hedenskog
Enhetschef
SDF Frölunda-Högsbo "

Jag har aldrig pratat om ekonomiskt bistånd, jag ville ha råd om hur jag skall gå tillväga med FK. Men nu struntar jag i det. Mats Hedenskog och hans byråkrater kan dra... för någon tid via e-post lär jag nog aldrig få.
Men skulle det hända något mer i detta ärendet så lovar jag att presentera det här.
Jag ringde idag till 366 00 00 men jag kom inte fram. Det förvånar mig inte.

Inga kommentarer: