Translate

onsdag, september 14, 2005

Nybakat bröd!

Det kan vara trevligt i tvättstugan ibland. Idag hade Barbro det goda omdömet att baka chiabatta efter det att hon var klar i tvättstugan! Lagom till lunchdags landade 4 stora, varma och nybakade chiabatta på köksbordet i det Hultmanska residenset. Alexander och jag var inte sena att att kasta oss över dessa läckerheter! Med vitlökssmör som smälte i det varma brödet, tomatskivor, rödlök, fetaost, färsk basilika, nymalen svartpeppar och citronolivolja ringlat över dessa mackor så var lyckan i det närmaste fullständig. Helt klart ar att jag bakar bröd alldeles för sällan. Men jag brukar resonera som så att det inte är länt allt slit; kläggiga redskap och dito handtag och skåpsluckor, varmt och eländigt i köket i kombination med det faktum att de gånger jag har bakat matbgöd har resultatet oftast inte blivit det förväntade. En baksmaskin skulle ju kunna råda bot på detta. Men jag vet inte om det kan vara värt det heller. Men helt klart är ju att det tål att funderas på.
Efter en bedrövlig morgon och förmiddag, rent vädermässigt, lyser nu solen! Jag tackar min lycklinga stjärna för att jag för en gång skull lyckades tima in tvättiden med det dåliga vädret. Det brukar annars vara tvärt om. Så nu skall det bli en cykeltur; Alexanders medicin har kommit och finns att hämta på apoteket. Tur att jag har förturskort, det är inte kul att stå i kö på Apoteket Vasen. Funderar även på att köpa lite porslinsfärg coh penslar! Målandet som jag gjorde igår gav mersmak!
Typ.

Inga kommentarer: