Translate

fredag, augusti 29, 2008

Bangkok

fredag 29 augusti 2008 Bangkok, Thailand
Kära dagbok! Bangkok. City of life… tja, det är väl att ta i kanske men det är helt klart en stad i min smak. Denna gången, kanske lite improviserat, så hamnade jag i alla fall återigen i BKK. Jag skall inte säga att jag fick nog av Cha Am och Beach Garden. För det fick jag verkligen inte. Jag hade kunnat stanna där ett par veckor till. Men jag längtade till BKK; pulsen, myllret, maten, människorna. Shoppingen inte minst. Även om det inte skall bli någon shopping så är det oerhört kul att knalla omkring i varuhusen och gatorna och titta. Och äta. Jag checkade in på “@ Home Si Lom som ligger granne med Sofitel och några 100 meter från Narai, som var fullbokat när jag ringde. @ Home Si Lom är helt ok, snyggare och fräscha rum med läckra bardrum helt i Marmor och glas… men det ingår ingen frukost. Det gör IOFS inte mig något eftersom jag tröttnar ganska fort på hotellfrukostar och föredrar det man kan köpa i den lokala svett-thaien eller på gatan. Det tog inte många minuter innan jag var ute på gatan och det tog väl bara ytterligare någon minut innan jag hade en påse med grillade fiskbullar i chilisås i min hand. När det var uppätet under min promenad bort mot BTS Sala Daeng så hann jag med 2 små kycklingspett också samt en rejäl bit färsk ananas. Det blev BTS till MBK där jag köpte det sista, trodde jag, samt en sväng genom hela Mammons Tempel; Siam Discovery, Siam Center, Siam Paragon, Central World och Gaysorn… jag hann dock med att äta. På foodcourten på MBK, jag kunde inte motstå… efter ett 5-timmarspass i detta shoppingmekka blev det TS tebax till hotellet för dusch och lite slappande innan jag begav mig av till Suan Lum Night Bazar som ligger på “andra sidan” Lumpiniparken sett från Si Lom. Jag har aldrig varit där men M hade ringt och tyckte att vi skulle träffas där på den stora uterestaurangen där det även bjöds på scenuppträdande. Något lokalt rockband som faktiskt inte alls var så dumt. Det var lite Bayerskt “biergarten”-stuk över stället. Det serverades t.ex. bara tyskt öl. Jag såg i alla fall inget annat. Men thaimat. Jag hade redan ätit men M. åt och det var tydligen bra mat till mycket bra priser. Jag kan rekommendera ett besök på Suan Lum. Öppnar när solen går ner. Mycket marknadsstånd och härlig bergarten. Med uppblåsbart (!) tak om det är dåligt väder.
Tog mig tebax till hotellet. Hoppas att det inte går 3 år innan jag träffar M. igen.

Inga kommentarer: