Translate

onsdag, augusti 13, 2008

Onsdag


onsdag 13 augusti 2008 Bangkok, Thailand
Kära dagbok! Idag har jag åkt tunnelbana för första gången här i BKK.
From BKK, Thailand, augusti 2008
Det var som vilken tunnelbana som helst om man bortser från det faktum att tunnelbanan här bara är några år gammal och ett under av renhet. Precis som det är på Sky Train; inget skräp, klotter eller drägg så långt ögat når. Pooky mötte upp på Starbucks på Si Lom och vi tog tunnelbanan därifrån till Hua Lomrong tågstation. Därifrån gick vi till Wat Trimitr,
From BKK, Thailand, augusti 2008
templet med guldbuddan. Tyvärr skulle någon thailändsk prinsessa dyka upp där; teve var där och det var lite avspärrningar...men en munk kom fram och frågade varifrån jag kom och när jag svarade att jag var svensk så såg han till att jag fick komma bakom avspärrningen och ta ett par bilder. Jag blev även välsignad av munken och fick en lyckobringare runt handleden. Munken hade varit i sverige flera gånger.
Efter besöket i templet promenerade vi till China Town och knallade runt i röran flera timmar. Vi åt dessutom en utsök Tum Yum soppa till lunch. Vi promenerade in på färskvarumarknaden. Där köpte jag, till allas förvåning, Kanom Tien.
From BKK, Thailand, augusti 2008
Och förvåningen avtog inte när jag dessotum åt och tyckte om det. Och det är gott; en slags gegga gjord av socker, mosade jordnötter m.m. som läggs i banablad. Himla gott. Efter flera timmar i China Town promenerade vi tebax till Hua Lampong och tog tunnelbanan till Sukhumvit och Pooky tog med till en rikigt massagemojj för riktigt fotmassage. Ingen sådan där tefflig som erbjuds på turisttråken. Och det gjorde susen att fötterna fick en rejäl genomkörare i lite drygt en timma. Väl hemma på hotellet igen hade klockan hunnit bli 19 så det blev en sanbb dusch och en promenad till favvo-svett-tajjen för mat och 5.75 fick jag betala för den 3-rätters måltiden.

Inga kommentarer: