Translate

onsdag, augusti 20, 2008

Onsdag

onsdag 20 augusti 2008 Bang Kwai, Thailand
Kära dagbok! Denna dagen var som de andra. Med ett undantag, det kom en ytterligare en grupp fransmän, och de var synnerligen lekfulla av sig. De kom nog med samma researrangör som skickade hem en laddning i helgen, 8 var de; ett ungt par i 25-årsåldern, en familj med 2 unga män i 25-årsåldern och två kvinnor, mor och dotter 55-resp 30-årsåldern. Men de verkade ha trevligt och störde inte mig. På kvällen kom en grupp från Polen och de pratade jag med för de kom fram och började prata när jag satt i lobbyn och sög på en Mai Thai… Jag åt lunch hos den käcka glada familjen nere vid Marriott, idag blev det något med fläskkött, mycket vitlök, chili, grönsaker och ris. Och soppan som var så god med “potatis” i. Det är tydligen något som ingår till maten och det skämmer inte måltiden. Det regnade ganska rejält under 2 timmar på eftermiddagen men det blev väldigt friskt och svalt efteråt, inte alls så fuktigt som det brukar vara. Jag satt en stund på Mermaid på kvällen, men jag åt inget. Jag hade ätit grillad fisk hos den ambulerade matkillen på Phet Kasem Rd. Och det var inte fel att göra det för 50 bath inkl grönsaker. 
Inser att det inte är fel att åka på semester ensam. Jag har IOFS gjort det förr men nu är det ju helt andra betingelser. Men nu känns det helt rätt; först var det ju meningen att Simon skulle ha åkt med men han ville ju inte när jag köpte flygbiljetterna i september förra året. Inte kunde väl jag ana att våren och sommaren skulle bli som den blev. Så det blev ett lyckodrag. Sedan kan man ju resonera över vad som menas med ensam. Fysiskt ensam är ju en sak och det är jag ju på sätt och vis. Men ändå inte, det innebär att jag får ta kontakt med folk om jag vill ha sällskap och någon att prata med. Men det är ju inga problem. Thailandare är ju ett lättsamt folk att ha med att göra i allmänhet och thailändare som lever av turister är än lättare. Ibland kan de vara lite för ivriga för att göra reklam för sina kunskaper i skrädderi och prissättning men efter ett par dagar så har de lärt sig att jag kommer och köper när jag får lust. Nu är de snarare mest intresserad av vad jag har köpt för mat eller vart jag skall gå och äta. Även om det är perfekt att vara här ensam så skall jag inte sticka under stol med att jag ser fram mot att få åka hit med Calle, min äskade bror och osvikliga vän, som alltid finns i närheten när det kniper. Anledningen till att vi trivs bra ihop är nog att vi är så olika, det finns (nästan) alltid något att prata om och finns det inte det så funkar det ändå. Och vi har inte många gemensamma intressen, Det är kanske det som är anledningen till vänskapen. Det kan gå månader mellan samtalen men det stör mig inte, han finns alltid här. Sådana vänner finns det inte många av. Så jag ser verkligen fram emot att få åka på semester med Calle igen. 
Vädret: Varmt som vanligt, ca 35 grader på dagen men svalt på kvällen. Med svalt menar jag ca 27 grader men låg luftfuktighet.

Inga kommentarer: