Translate

måndag, augusti 18, 2008

Måndag


måndag 18 augusti 2008 Bang Kwai, Thailand
Kära dagbok! Jag vaknade tidigt; jag hade glömt att öka temperaturen på AC:n och sänka hastigheten på fläkten. Vilket innebar att jag frös som en hund då jag även hade sparkat av mig filten. Men jag rotade fram min iPod, hackade mig fram till Patti Scialfa “Play It As It Lays”, petade in lurarna i öronen och sänkte volymen till nästan ljudlöst så tog det nog inte många minuter innan jag somnade… det är få förunnat att få somna tillsammans med den läckerbiten. Dessutom frös jag inte längre…
Det var öde i restaurangen vid frukosten. Inte många gäster denna tiden på året. Och vid poolen var det inte många själar heller.
From Cha Am, Thailand, Augusti 2008
jag gillar verkligen lugnet och stillheten. Inte ett ljud hörs mer än några fåglar som tjattrar i träden och någonstans “långt borta” vågorna som bryts mot stranden. Men det är 100 meter bort och vågorna är små så det är bara ett svagt brus. Hotellet ligger 11 km utanför själva Cha Am och är beläget på något som skulle kunna beskrivas som “Brustna Drömmars Boulevard”. Det är inget negativt i det. Men här har turistinvasionen kommit av sig. 1,5 km söderut härifrån ligger Marriott med sitt flotta 25 våningar höga semesterkomplex. Norr därom hittar vi Holiday Inns enorma semesteranläggning med hotell, bungalower, lägenheter och allt vad man kan tänka sig. Närmare Beach Garden ligger ett par privata lägenthetsanläggningar. Norr om Beach Garden finns Veranda Resort och Tipviman. Som byggts för att möta turistinvasionen som förutspåddes för 25 år sedan. Men folket hittar inte hit, de åker till , i första hand, Phuket och Krabi eller till, i andra hand, Koh Chang eller Koh Samui. Så den etablering som gjordes i början på 80-talet blev inte så stor. Det har liksom inte hänt så mycket sedan dess, vilket IOFS inte gör så mycket. Det har bevarat den lokala atmosfären och det är inte till någon nackdel. Så det finns lite tomma affärslokaler, i synnerhet utanför Holiday Inn och det beror på att Holiday Inn tar så hutlöst betalt för att hyra ut. Så vill man ha hålligång, rock’n’roll så åker man någon annanstans. Men om man vill ha en skön semester med mycket plånboksvänliga priser och trevligt bemötande så kan jag verkligen rekommendera ett besök här. Det finns gott om restauranger och ambulerande kök. För maten är halva födan…
Det var stekhett på förmiddagen. Solen gassade men som tur var så kom det lite moln på eftermiddagen och gjorde livet vid poolen lite mer uthärdligt. Den käcke glade holländaren som bor här på hotellet kom fram och pratade lite idag. Han är här ensam och sitter mest under en palm och läser. När han inte är ute och joggar. Vilket han gör minst en gång om dagen. Och minst 15 km varje gång. Man slutar aldrig att förvånas.
Köpte papayasallad och kycklinggrillspett att äta till den kalla ölen på balkongen när sessionen vid poolen var avklarad. Och utan extra tillägg till rumspriset blev jag vittne til en stor show när alla 100 thailändarna som invaderat hotellet under eftermiddagen ägnade sig åt karaoke. Thailändarnas favvosysselsättning nummer ett. Något företag, jag vet inte vilket, har någon slags konferens under 2 dagar. Då skall det vara karaoke och en massa andra jippon.
Middagen åt jag på Tom Yum Gung; bläckfisk med massa chili och ris. Himla gott. Men man kan inte bara leva på bläckfisk… tror jag. Det var lite svalare i kväll. Bara 25 grader och en liten bris. Himla skönt faktiskt.
Soligt idag på morgonen, lite molnigt på eftermiddagen men fortfarande runt 35 grader. Vattnet har sjunkit undan, fortsätter det så här så kan man, om ett par dagar, gå hela vägen bort till Beach Terrace. Ikväll kom man inte längre än till Holiday Inn om man gick på stranden.

Inga kommentarer: