Translate

lördag, augusti 16, 2008

Lördag.


lördag 16 augusti 2008 Bang Kwai, Thailand
Kära dagbok! Jag har inga fördomar. Och är det till äventyrs på det viset att jag trots allt har det så vårdar jag de förmodligen ömt på gränsen till vanvett. I morse på frukosten, f.ö. den första frukosten på hotellet denna semestern så råkade jag tydligen sätta mig vid ett bord som några grodätare ansåg sig ha pinkat in som sitt revir. Så tokigt det kan bli, helt plötsligt satt det en konstig typ vid “vårt” bord och åt, ve och fasa, thaimat. Stekt ris, kött, nudlar med chili och allt vad det kunde vara. Här kom alltså monsieur Grodätare med Madame och 2 mademoiselle fullastade med kroasånger, korvar, kaffe och allt vad det kunde vara ångande mot mitt bord och merde… det blev ett liv och kiv.
From Cha Am, Thailand, Augusti 2008
Monsieur led tydligen av ADHD grande för han visste inte vad han skulle ta sig till. Hans bord! Det blev ett viftande med armarna och ett lö lö lö lö lö lö som jag inte sett maken till. Grejen var att vännerna satt vid bordet bredvid. En sån cirkus. Stackars grodätare. De är i samma fas nu som tyska charterturister befann sig i för 30 år sedan. Kan de inte stanna i Ä-On-Prråvans, Lö Toke, Kap-Gri-Ne och allt vad de heter. Och bevara det franska franskt. Istället för att göra sig till åtlöje inför allt och alla. Men det finns gott om grodor här.
Tillbringade dagen vid poolen. Det var inte många där. En tysk familj och några (kvinnliga) grodätare. Men de var alla trevliga och tyckte att det var trevligt med lite prat vid poolen. Vid lunchtid, 13-snåret, blev värmen kännbar och jag knallade iväg mot Cha Am Avenue för att ta mig till Beach Terrace. Jag ville gärna träffa restaurangägaren igen. Han är en trevlig prick som lyckas med konstycket att samla på sig e brokig skara människor runt omkring sig. Av någon konstig anledning har han alltid några transsexuella som jobbar hos där. Jag frågar inte. Men det är ett trevligt ställe och där serveras alltid god mat. Han har även fräscha rum som han hyr ut till bra priser. Nu var Big Boss inte inne, han var i BKK för “bissniss”.
From Cha Am, Thailand, Augusti 2008
Men de som var där kände igen mig och undrade varför inte kära dottern var med. Men jag förklarade att hon hade viktigare saker för sig. De lät sig nöjas med det. Och jag blev serverad soppa; thaicurry med kokosmjölk och massor med räkor, bläckfisk, chili och lime. Och ris därtill. Utsökt soppa. Och jag lovade att poppa upp på måndag igen när Big Boss är tebax.
Vid 16-tiden kom det lite regnstänk. Som en liten vink om att det kan vara dags att plocka ihop dina prylar och dra dig tebax mot hotellrummet får snart börjar det regna ordentligt. Och det gjorde det. Regnade. Och åskade. Det var ett fascinerande skådespel Det regnade i en timma lite drygt. Och det gjorde dessutom att det blev lite svalare. Innan regnet kom hann jag med att knalla bort till den lokala matnasaren och köpa papayasallad, grillad kyckling och grönsaker att äta på rummet. 8 spänn gick det på. Så klarar jag mig till middagen senare på kvällen…
Det blev bläckfisk med chili, ägg och ris + Soiy’s hemmagjorda vårrullar. Rejält med god mat. Tog en promenad efter middagen och hämtade min tvätt, 5 tröjor, underkläder och 2 par shorts tvättade och strukna för 30 spänn. Himla käckt. På vägen hem tyckte Soiy att det är för långt att gå, 1.2 km, så hon skjutsade mig på sin MC. Himla snällt. Så att jag kommer säkert hem och kan fortsätta med min Marian Keyes…
Varmt idag när solen var framme. Och det var den till kl 16 då det började regna. Hett på dagen, 25 på kvällen. Regn mellan 17 och 18.30

Inga kommentarer: