Translate

fredag, augusti 15, 2008

Fredag


fredag 15 augusti 2008 Bangkok, Thailand
Kära dagbok! Jag lyckades med konststycket att ta mig till frukosten på hotellet idag. Undrens tid är inte förbi. Jag konstaterade att hotellet invaderats av spanjorskor och italienskor sedan gårdagens frukost. Förmodligen med tillhörande manligt sällskap. Men de hörde man inte. De har väl lärt sig att maten tystar mun. Vad vet jag. Men ett herrans tjatter var det. Jag checkade ut strax efter 11 och bestämde mig inte förrän jag klev ut från hotellet att det skulle bli buss till Cha Am. Det var jävulskt hett ute och en tågresa skulle nog inte bli så kul. IOFS finns det AC i vissa vagnar men att åka första klass förtar lite av själva reseupplevelsen. Det får bli tåg nästa gång. Så jag tog taxi till South Bus Station. Som visade sig vara helt nybyggd. För jag kände inte igen mig. Taxichaffisen var tvungen att förklara för mig två gånger att jag hade hamnat rätt. Synnerligen trevlig och välmatat bussterminal med affärer, restauranger och välordnat med biljettluckorna. Det som jag kan invända mot är det faktum att våning 1 är högst upp, våning två ligger våningen under…Men det löste sig. Det finns rulltrappa som tur är. Blev avkastad i Cha Am, bussen skulle fortsätta till Hua Hin så jag hamnade inte vid busstationen. Men det gjorde ju inte så mycket eftersom det fanns taxi att tillgå där bussen stannade och det tog bara någon minut tills jag hittat en som var villig att köra mig till hotellet för ett pris som jag tyckte var rimligt.
Jag fick ett rum på tredje våningen näst längst ut mot stranden.
From Cha Am, Thailand, Augusti 2008
Helt OK. Tyvärr så serveras det ingen frukost “beachfront” på sommaren; det är för varmt. Det kan jag förstå. Jag tog ett dopp i poolen och så inventerade jag bokbeståndet; och jag hittade Marian Keyes “ Är det någon där”. Himla tur, jag köpte ju bl.a. den för att ha med den på resan men glömde den hemma. Så nu ligger den på sängbordet här. Det blev en promenad till Cha Am Avenue för att lämna en påse med tvätt till den käcka glada tanten som tvättar för en ringa peng. Var och hälsade på Cindy och Nootty, dock var inte Nootty inne men hon skulle komma tebax senare. På väg tebax så kom May åkande på sin MC, hon erbjud skjuts till hotellet men jag avstod, jag hade tänkte att ta en promenad på stranden tebax till hotellet. Så hon släppte av mig vid Mermaid som hon skulle öppna inför kvällens begivenheter. Så jag tog en promenad till Beach Terrace, restaurangen som ligger på stranden och som har förbindelse med Cha Am Avenue med en liten väg. Och gissa om jag blev förvånad: stranden var borta!!! Vattnet gick ända upp till restaurangen. Förklaringen jag fick var att det inte fanns någon förklaring! Vattnet hade bara stigit. När jag kom tebax till hotellet gick jag ner på stranden och såg att vattnet gick nästan ända upp till hotellets strandrestaurang! Knepigt. 
Jag var en sväng och pratade med Nootty, hon var sig lik och det var kul att träffa henne igen. Jag åt middag på Mermaid, och kockan
From Cha Am, Thailand, Augusti 2008
jag skall ta reda på vad hon heter, lagade fantastisk god mat; kött med chili och grönsaker serverad med ris och stekt ägg och hennes hemmagjorda vårrullar med en söt sås till. Och som tack för besöket blev jag hemskjutsad av May. 
Soligt väder i Cha Am, termometern, som jag köpte i BKK, visade 36.9 grader kl 16. Nu på kvällen, 22.30 har den svårt att komma under 28 grader…

Inga kommentarer: