Translate

torsdag, augusti 21, 2008

Torsdag

torsdag 21 augusti 2008 Bang Kwai, Thailand
Kära dagbok! Denna dagen ett liv. Efter frukosaten var det ingen rast och ingen ro. Fransoserna och fransosiskorna som dök upp på hotellet igår gav mig ingen ro. Först började det med att det plockades fram en boll. Och inte kunde jag få ligga still på min solstol tillsammans med Marian Keyes. Nejdå, det tog bara 5 minuter i solstolen förrän bollen råkade hamna hos mig. Så det var bara att hoppa i poolen och göra sitt bästa för att försvara de blågula färgerna i någon sorts kasta gris och vars poängräkning jag inte begrep mig på.
From Cha Am, Thailand, Augusti 2008
gång sa någon nöff och det vet jag i alla fall vad det betyder. I kreativa timman kom så regnet och jag började dra mig mot mitt rum för att avvakta regnets avtagande och ta en promenad till den lilla restaurangen som ligger 200 meter norr om Beach Garden. Det tog väl ca 30 minuter innan regnet upphörde och jag såg hur franskarna knallade iväg mot samma restaurang. Men det ändrade ju inte mina planer. Men det var en trevlig överraskning att komma dit; de tyckte att jag skulle sätta mig hos de. De var reducerade i antal, mamman som är här med sin dotter hade fått förhinder och dragit till Hua Hin och jag tog plats vid deras bord. De hade redan hunnit beställa men servitrisen var snabbt till min räddning och Green Thai Curry Soup med kyckling och ris serverades samtidigt med deras mat. Sedan utbröt ett lustigt skådespel; de hade undrat varifrån jag kom, vi pratade engelska som de pratade mycket bra. Det är ju inte så vanligt att franskar pratar engelska även om de kan. De hade slagit vad; den som hade gissat rätt på varifrån jag kom skulle bli bjuden på lunch och middag av de andra den dagen. Inkl pre dinnerdrink i hotellbaren i afton. Så jag tyckte att om ingen av er har rätt, då är det ju inte mer än rätt att jag får bli bjuden, men jag är med att betalar om någon av er har rätt. Vadet antogs och det visade sig att de hade tippat: Island, Finland, England, Irland, Holland Tyskland och Österrike! Bingo! När jag talade om att jag kom från la Suede, jag kan visa er passet, så möttes jag av “du ser inte ut som en svensk”. Jag är glad att de inte utvecklade det närmare. Men jag blev bjuden på lunchen och pre-dinnerdrink sedan och middag. Eftersom de inte har varit här förut så lovade jag att släpa med de till Cha Am Avenue för middag på Mermaid. Om inte annat så är May, Soiy och de andra där värda att ha mer än 2-3 gäster på en kväll. För de har trots allt den bästa maten. Och maten är ju inte dyr… min lunch gick på strax under 20 kronor så de blev ju inte direkt barskrapade. Det var en trevlig bekantskap jag gjorde för de var mycket trevliga. 
Vi började med en drink i lobbybaren på hotellet. Det blev Mai Thai för hela sällskapet och den stackars damen i baren visste inte till sig när 9 pers skulle ha drink samtidigt. Som tur var så beställde vi ju likadant allihop. Annars hade hon väl fåt sjukskriva sig en vecka eller 2. För det där med att blada drinkar är inget som de är överdrivet duktiga på. Men hon löste det och var glad över att ha löst våra törstproblem.
From Cha Am, Thailand, Augusti 2008
Vi åt middag på Tum Yum Gung eftersom det var mycket folk, faktiskt, på Mermaid. Det blev Kycklingstay som förrätt till mig och räkor i chili med grönsaker och ris till huvudrätt. Och en kall Chang för att skölja ner det hela med. Ananas till efterrätt. 170 bath fick franskarna skramla ihop för att lösa ut mig från restaurangen. Det hade de råd med. Och trevligt hade vi. Det visade sig att franskarna köpt ett resepaket med start i BKK och sedan valfritt antal dagar i Cha Am, Hua Hin, Koh Samui eller Koh Chang. Dessa trevliga franskar åker hem i mitten på nästa vecka. Man kan ju, trots allt, inte vara borta för länge…
Jag var inne på 7-11 efter middagen och köpte en liten rosa flaska med ett innehåll som skall hålla mygg m.m. borta. Jag sprejade på benen och armarna. Har jag hår och hud kvar i morgon när jag vaknar skall jag nog vara glad. 
På eftermiddagen invaderades hotellet av ett 50-tal skolungdomar i 15-16 årsåldern. För lite trivsamt umgänge. Det började med lekar på stranden och avslutades med den obligatoriska karaoken på kvällen. Av någon anledning så kan thailändare inte sjunga. Tro mig. Jag ljuger inte. Men de vill gärna.
Det var varmt idag, solen gassade till mitten av kreativa timmen sedan regnade det i 45 minuter ungefär och så sken solen igen på eftermiddagen. Svalt på kvällen, ca 27 grader.

Inga kommentarer: