Translate

torsdag, augusti 14, 2008

Torsdag


torsdag 14 augusti 2008 Bangkok, Thailand
Kära dagbok. Idag lyckades jag utan att behöva anstränga mig alltför mycket sova över frukosten. Det gjorde inte så mycket. IOFS är hotellets frukost helt OK. Men man tröttar. Så jag slirade ner på Si Lom, hittade en liten marknad med tillhörande matkokeri på en tvärgata där jag åt en sen frukost "thai style". D.v.s. ris, grönsaker, kött, fisk och en massa chili. Och jag förstår inte varför dessa thailändare som lagar och serverar mat alltid påpekar att maten är "very spicy" och viftar med händerna framför munnen...men jag äter med god aptit och det är alltid lika kul att se deras förvånade miner när jag verkligen äter maten. För det är ju inte vanligt att faranger knallar in på deras revir och äter deras mat. Men man är alltid välkommen och blir alltid accepterad. I synnerhet om man tar till sig deras sätt att äta eftersom thailändaren verkar leva för att äta. Sedan, när magen fått sitt knallade jag ut i hettan. För idag var det hett. Solen tittade fram idag och det visade sig direkt på termometern...jag styrde kosan mot, först, Siam Paragon och därefter MBK. Jag shoppade lite kul saker, "on-nutter" bl.a. Och lite prydnadssaker. Lunchen åts på MBK, plan 3. Och detta lilla matkrypin kan jag verkligen rekommendera. Om ni nu till äventyrs poppar upp i MBK
From BKK, Thailand, augusti 2008
och vill äta rikttg thaimat iställt för Foodcourten på plan 5. Alltså, plan 3 Zone C Längst in i area 7. Där finns en liten restaurang där uteslutande personalen äter. Det krävs lite nyfikenhet för att hitta hit. Men ni blir inte besvikna. Dessutom får ni upleva personalens förvåning när ni äter maten. För de kommer att påpeka att det är "very spicy" och vifta med handen framför munnen...
Senare på eftermiddagen, när shoppandet var temporärt avslutat, mötte Pooky upp utan Central World. Hon skulle inviga mig i "Isaan"-mat.
From BKK, Thailand, augusti 2008
Det är mat från Thailands nordöstra del, den delen som gränsar till Laos. Och jag var förvarnad om att det är "very spicy". Men vaddå? Mat är till för att ätas. Stället vi åt på ligger på trottoaren och är det första matstället efter templet om man går från Central World mot Pratunam/Pantip. Och detta skall ni inte missa om ni tycker om god mat; visst, det var kryddstarkt men det var värt varenda bath. Pooky fick beställa och jag var som ett barn på julafton; in seglade en stor grillad fisk fylld med citrongräs och en lime-chilisås. Därefter en soppa med kött och grönsaker, "sticky rice", en kötträtt med fläskkött, grönsaker, chili och vitlök och en kötträtt med nötkött, grönsaker, chili och vitlök. + sallad. Man äter direkt från serveringsskålarna och äter tar sitt ris med fingrarna. Det var mycket gott. Och mycket. Men det var en fantastisk mat. Notan slutade på 350 bath, då var C-C och vatten inräknat. Gå dit om ni är i BKK. Pooky och jag skilldes åt på BTS Chit Lom, hon tog tåget till hem till Phrom Phong och jag tog tåget till Sala Daeng. Jag tillbringade kvällen på hotellet. I morgon bär det av till Cha Am, förmodligen tar jag tåget, det är trevligt om än det tar 4 timmar lite drygt.

Inga kommentarer: