Translate

onsdag, augusti 27, 2008

Onsdag

onsdag 27 augusti 2008 Bang Kwai, Thailand
Kära dagbok! Den danska familjen som bor i rummet bredvid mitt sedan ett par dagar tillbaka består av mamma och pappa i 30-årsåldern + ett litet barn har råkat ut för det faktum att det lilla barnet, en väldigt söt ung dam som precis lärt sig gå, inte har anpassat sin dygnsrytm till Thailändsk tid. Vilket innebär att när det är dags att sova för natten är den unga damen som mest aktiv och pigg. Himla kul. Men är man så söt så kan man ju nästan få som man vill… idag var det helt öde vid poolen. Professorn syntes inte till, den bullriga polacken med sina barn syntes stövla ner mot stranden och kom tebax med händerna fulla av snäckor 2 timmar senare. Därefter försvann de också. Det unga polska paret låg mest och flöt på luftmadrasser i poolen och den ensamma tyskan läste och sa ingenting. Det är bra med lite lugn och ro. På eftermiddagen när molnen kom så dök det upp ytterligare en grupp thailändare, denna gången var det inga skolungdomar; förmodligen något företag som har lite aktiviteter för sina anställda. Så det var inte några bollekar denna gången. 
Idag har jag gjort en Helene Benno; jag har köpt en sopkvast. En sådan där typisk thailändsk. Men jag köpte en med ett kort skaft. Jag ångrar lite att jag inte köpte en med långt skaft. Men jag kanske hittar en i BKK någon av de närmaste dagarna. 
Helmut, Ursula och Marina kom tillbaka från sin utflykt till Flytande Marknaden och Buddagrottan. Det hade varit bra men svettigt. De hade lånat min videokamera. Och det var ju bra att den kom till användning för jag har inte ens plockat upp den ur väskan. 
I morgon blir det BKK igen, jag tar bussen direkt efter frukost och räknar med att vara på Si Lom vid 15-tiden. Så jag hinner till Asok på Sukhumvitten innan min favvofotmassage stänger. Det borde jag klara. Det går en buss var 30:e minut från Cha Am till BKK och resan tar 2½ timma. Och så skall det bli Isaan-mat på Ratchadamri. Det finns en hel del att roa sig med fram till jag åker hem kl 01.20 natten mellan lördag och söndag.
Det blev middag på Mermaid, friterad bläckfisk med sedvanliga tillbehör. Och en kall öl och de tyckte att det var trist att jag skulle åka i morgon. Men de lugnade sig när jag förklarade att jag kommer tebax i januari. Dessutom håller vi ju kontakt genom MSN. Och så har jag varit hos frissan. Jodå, det har jag; det visade sig att Cindy har en trimmer. Och varför skulle hon inte ha det i en frisersalong. Så det blev rakning av skallen. Plus massaga av stela fötter och ben. Det behövde jag det med. 
Vädret idag: sol och ca 36 grader fram till lunch och på eftermiddagen mulet och lite svalare. På kvällen blev det riktigt skönt, bara 26 grader.
Extra plus: det var ingen musikalisk tortyr i lobbybaren idag. Jag vet inte vart de blev av, pianisten och sångerskan. Men jag hoppas att de är långt borta…

Inga kommentarer: