Translate

fredag, augusti 22, 2008

Fredag

fredag 22 augusti 2008 Bang Kwai, Thailand
Kära dagbok! Den lilla rosa flaskan som jag köpte igår var effektiv. 30 bath för en liten sprayflaska som till utseendet mest liknar något som hör till “My Little Pony“-kollektionen och som till doften kanske också matchar det konceptet. Men det var en effektiv vätska. Den höll allt och alla på avstånd. Synnerligen effektivt. Det var karaoke till klockan 23 och skall de hålla på i kväll också så skall jag spreja på mig ordentligt av min Lilla Rosa och beblanda mig med de lokala förmågorna. Då blir det nog tyst. Och granne med open-air restaurangen där det karaokades ligger lobbyn. Och i lobbyn som är lika open air den, underhöll det lilla bandet, en trio, där jag samtidigt satt och sög i mig en Mai Thai och kollade min e-post. Bandet kände sig besegrade i falsksångsmästerskapet för de gav upp och studerade karaokegänget.. För denna trio, det är en kille som spelar piano, eller slår på tangenterna och har en dator med sig där bakgrundsmusiken finns inlagd. Problemet är att han förmodligen har köpt musikprogrammet i någon av de skumma stånden på Pantip Plaza eller något av de stånd som finns både här och där som säljer Cd-skivor med programvaror. För piratprogram funkar nog inte så bra… eller så kan han inte höra om det är olika tonarter i bakgrundsmusiken och det som han spelar på pianot. Och tjejerna som sjunger? Tja, det är inte några stora sångfåglar som bor i deras bröst. Men de bor hyfsat kan jag tillstå. Och kl 23 var spektaklet över. Då kom för övrigt portieren tillbaka till lobbyn. Jag förstår om hon “hade annat för sig” under karaokespektaklet.
Dagen blev solig. Hela dagen. Det kom bara några enstaka moln i kreativa timman men det störde inte. Skönt att det kommer lite sol så att det finns en möjlighet att få lite solbränna på kroppen. Det kom lite fler franskar idag. Och den svenska familjen var tebax. De hade jag sett som hastigast i lördags men de berättade att varit “ute på landet” och gift bort en son/broder. Beroende på vem man frågade. Men trevligt hade de tydligen haft och en upplevelse utöver det vanliga hade det tydligen också varit. Det betvivlar jag inte. De är från Skärhamn. Jag åt lunch idag tillsammans med franskarna. Den igår frånvarande mamman hade varit tvungen att uppsöka läkare i Hua Hin eftersom hon hade skadat höger öga. Ingen större fara, en liten lapp för ögat ett par dagar så skulle allt vara OK igen. Det blev lunch på Small Shop, den lilla restaurangen norr om Beach Garden. Idag åt jag Papaya sallad och de man kunde får halv portion som verkligen var rejält tilltagen. Undrar hur en normal portion är då. Varmrätten bestod av stekt ris med räkor. Och då menar jag inte sådana där små som man äter på lördagskvällen när man tittar på Bingolotto. Dessa räkorna är mera åt kräfthållet i storlek. 30 spänn fick jag punga ut med idag.
From Cha Am, Thailand, Augusti 2008
Och då ingick även kaffe och en flaska vatten. Mycket gott var det. Sedan var jag rejält däst vid poolkanten och det blev inget bollande i poolen för min del; korsord blev min sysselsättning. 
Det känns riktigt bra att inte göra något annat än att slöa, jag känner ju att jag har sett det mesta av det som finns att se i trakterna häromkring så jag har absolut ingen press på mig att jag måste göra det ena eller det andra. IOFS så får det bli en tripp in till Hua Hin en eftermiddag för lite shopping, Sukiyaki och en härlig glass på Swensens. Men sedan får det vara bra med utsvävningarna. 
Kvällen blev mycket trevlig tillsammans med franskarna. Vi började i lobbybaren med en drink för att därefter knalla iväg till Little Shop för gemensam middag. Trots att deras kunskaper i engelska inte är de bästa och mina kunskaper i fransk är i stort sett obefintliga så är det inga bekymmer. Om man vill så kan man umgås och förstå varandra. Det tar bara lite längre tid men det är ju inte någon nackdel. I morgon åker de hem igen och jag har en vecka kvar här lite drygt. Jag får hoppas att nästa kull franskar är lika trevliga och lättsamma. Man är aldrig ensam om man inte vill.

Inga kommentarer: