Translate

söndag, augusti 17, 2008

Söndag


söndag 17 augusti 2008 Bang Kwai, Thailand
Kära dagbok! I natt var det Den Stora Transfernatten. Sent i går kväll vallfärdade alla Monsieur, Madame, Mademoiselle m.fl. till lobbyn med resväskor och souvenirer för vidare färd till BKK och flyg hem . I morse var det tyst och stilla vid frukosten. Av någon outgrundlig anledning har researrangören inte fyllt på med nytt. Vi poolen på förmiddagen var det inte mer än 6 personer. Ingen överdriven trängsel i solgasset. Det var strålande solsken och hett; men den snälla personalen tände en brasa i poolområdet så vi kunde svalka av oss lite. När jag knallade iväg, kl 13, till Cindy & Nootty
From Cha Am, Thailand, Augusti 2008
för att släpa iväg de till den lokala svett-thaien för riktigt mat så visade termometern på 38,6 grader. Jag vill erkänna att den 1,2 km långa promenaden till C & N var en aning svettig. Milt uttryckt. Och inte en vindpust. Men det var värt besväret, maten, som tillagades av en rejäl madam med mer kastruller på spisen är tänder i munnen visade sig vara en hejare på att laga mat. Vi åt Tom Yum, stekt kött med nötter och chili, stekt kött med sötstark sås och grönsaker, nudelsallad med bläckfisk räkor, chili och vitlök. Och ris, naturligtvis. Avslutningsvis fick jag med mig en nudelsallad att äta på rummet på eftermiddagen när jag känner mig sugen… inkl. läsk och vatten slutade notan på 45 kr inkl dricks till den käcka glada tanten och hennes dotter som gjorde ett gott jobb vid grytorna i hettan.
From Cha Am, Thailand, Augusti 2008
Väl tillbaka till hotellet, promenaden var lika lång och lika svettig, fortsatte jag med mitt korsordslösande och unnade mig en liten promenad på stranden. Nu har vattnet sjunkit en aning och personalen på hotellet säger att det verkar som om det skall bli normal nivå igen. I alla fall har de varit i templet och bett för det. Så jag hoppas att de har rätt. För om vattnet sjunker undan så finns det en chans at frukttanten kommer med sina bananer, vattenmeloner och ananas. Det skulle sitta fint att ha vid poolen.
Efter en dag vid poolen och vissa små utfärder smakade det alldeles utmärkt med nudelsallad. Det visade sig att tanten inte hade varit snål med vare sig räkorna, bläckfisken eller chilin. Hela härligheten sköljdes ner med en kall Chang, ett öl som jag föredrar framför Singha eftersom den inte är lika “tung”. Det blev slappande på balkongen, termometern kröp ner mot 27 grader framåt 18-tiden. Jag läste och njöt av solnedgången. Middagen avnjöts på Restaurang Mermaid; stekt ris med bläckfisk, räkor, krabba och musslor. En rejäl portion, som får anses vara “trogen kund-portion“. Mycket gott. Jag unnade mig också massage av fötter, ben, axlar och nacke hos Nootty. Det gjorde susen och det var inga problem att somna när jag väl kom tebax till hotellet.

Inga kommentarer: